tisdag 20 januari 2015

Inte helt semle-tid än va...

Nä. Det är det inte. Men stora saftiga semlor har redan börjat florera på sociala medier och jag blev så sjukt sugen igår!
Hittade fram till Petralchf som delar med sig av ett lchf-vänligt recept, på bl.a Instagram, som jag alltså slängde ihop igår.

LCHF-Semla, recept.
Ugn 175°C

3 mediumstora ägg
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
1 dl vispgrädde
4-5 msk sötströ
2 tsk bakpulver
2.5 msk fiberhusk
1.5 tsk kardemumma

Mandelmassa
3 msk grädde
0.5 dl mandelmjöl. (Ev. mer, smaka dig fram)
0.5 msk sötströ

Vispa ägg och sötströ poröst. Ha i grädden och vispa lite. Sikta ned de torra ingredienserna i en annan bunke och vänd ner lite i taget i äggblandningen.
Låt svälla i några minuter.
Forma till bollar och lägg på plåt.
Grädda i ca 20 min.

Jag vände inte ner de torra ingredienserna, och fick därför ganska kompakta bullar som inte växte något i ugnen.
Jag rullade till nio mindre bullar, receptet är annars till 5 st. Men välj din storlek själv. Med små kan man ju äta många, om man vill 😄
Jag hade också mycket mindre mandelmjöl i mandelmassan än orginalreceptet (som har 2 dl) och tyckte det räckte 0.5 dl.

Något som jag alltid gör när jag gör semlor är att jag blandar ut mandelmassan med grädden. Har aldrig gillat klumpen i mitten, och blanda med grädde är något jag fått från Skåres konditori i Växjö.
Om dom fortfarande gör så vet jag inte, (finns Skåre's ens kvar?) det var något de gamla ägarna gjorde förr.
Prova, supergott! Bara att vispa i lite i taget medans du vispar grädden!

Så varsegoda och njut med en redig köpp kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar