torsdag 13 november 2014

Panerade kycklingvingar - Hot Wings!!

Jag absolut ÄLSKAR kycklingvingar. Bästa helgmaten, kan varieras massor, och passar ihop med massa goda såser som tex. Guacamole och Aioli. 
När jag fick reda på att fläsksvålar kan användas till panering så var tanken, Match made in heaven!! 
Var ju bara tvungen att prova. Och det blev ju sååå mycket godare än jag kunde föreställt mig! 

Jag använder fläsksvålar av märket Lyka. Den säljs i en billigbutik här i Norge kallat Europris. Kostar ca 18kr (20 sek). Den finns både med salt och med baconsmak. Jag har hört rykten om att denna även säljs hos Lchf-butiken i Sverige..?



Paneringen kan såklart användas till det DU vill panera, lax, kycklingfile, benfria kotletter, grönsaker, you name it! 
Läste hos lchfthess att hon friterade i Rapsolja, men det tycker jag blir onödigt fett. Då tar jag hellre det fettet från en god sås eller majonäsdipp.  

Receptet är så enkelt, här med kycklingvingar, att det behövs nästan inget recept! Bara att krossa fläsksvålarna til något som liknar grovt ströbröd. Krydda om du vill. Jag brukar blanda i massa chilipulver, och ibland också kummin, vitlök, lök och paprika om jag vill ha en taco-smak. 

Doppa kycklingen i uppvispat ägg. 
Doppa så i svål-smulorna. 
Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grilla i ugnen, 180C i ca 35-40 min. 
Ta gärna ut en vinge och kolla så den är färdig, och se såklart till så att det inte bränns i ugnen under tiden, värme och stektid kan ju variera från ugn till ugn.

Stektiden kan ju även variera om du väljer något annat än kycklingvingar.



Angående fläsksvålar så råder lite olika tankar om detta då det innehåller kollagen, och man anser det proteinet som ett icke-fullvärdigt protein. Man ska alltså inte räkna proteinet i det dagliga intaget, då proteinet saknar aminosyrorna metionin, tryptofan, lysin och treonin som hjälper till att bygga muskler i kroppen.
Kolla gärna in www.proteinkvalitet.se .

Om någon vet mer om detta, och kan visa till källor med fakta, upplys mig gärna!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar