onsdag 15 oktober 2014

Kvarg vs. Kvarg

Kvarg är ju en omtalad produkt. Allt för lite fett i på en LCHF-diet, men den ska va kolhydrats-snål och låg på kcal.

Smakade kvarg för många år sen och tyckte det var alltför surt. Men nu har det kommit smaksatta och när jag såg Lindahls kvarg med hallonsmak stå där i kyldisken så tänkte jag att jag måste ju prova igen! Som en sann lchf-are tog jag ner en burk, och läste noga på innehållsförteckningen. 2.8g kh/100g. Helt ok tänkte jag, en burk är 150g, och stoppade de 2 som stod ensamma på hyllan, ner i vagnen. Bredvid stod lite större förpackningar, en med vaniljsmak och ett annat märke med blåbärssmak. Det kanske sambon gillar och tog en av varje. Vanilj till mig, blåbär till honom. Mycket nyttigare än vanlig yoghurt tänkte jag.


 För er som följer mig på Instagram kunde se att en liten burk med hallonkvarg blev min kvällsmat igår. 
Dock var jag väldigt nyfiken och öppnade upp de andra burkarna också, och tog en sked av varje.
Hmm. Mycket, mycket sötare, var min första tanke! Det måste ju vara för bra för att va sant! Och såklart var det också det!!
Snacka om besviken, jag kände mig grundlurad. Tji fick jag som inte läste på de stora förpackningarna. Som ny i kvarg-världen tog jag för givet att denna "supernyttiga" produkt innehöll samma, oavsett smak. Utan massa tillsatt socker helt enkelt. Nedan kan ni se vad dom respektive innehöll.




Lindahls Kvarg med vaniljsmak - 16,1g kh/100g



 Exquisa kvarg med blåbärssmak - 15,8g kh/100g.


Dessa två köper jag ju aldrig mer iag. Hur svårt ska det va att smaksätta utan massa socker? 
Dessa slinker nog ner hos gubben iaf, min kropp vill inte ha dom!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar