tisdag 14 oktober 2014

Slut på bacon!!

Ja idag stektes sista "påsen" med bacon  från frysen, till dagens frukost!


2 ägg, 3 cherrytomater, 1 msk hemlagad majonäs, 3 stekta champinjoner och ca 80g spröstekt bacon/fläsk (skivorna var ganska tjocka).




Vilken tur att jag och en väninna ska ta en lite tripp till  Sverige idag, utan pojkarna! Då kan man strosa i matbutiken utan att ha en uttråkad karl gåendes bakom sig, som undrar om man "inte är fääärdig snaart"! Ska bli mysigt!

Såhär såg vårat kök ut, efter en ordentlig inhandling i Sverige, inte så länge efter att jag började äta enligt LCHF. 






Det blev en lång och dyr kassalapp. Men efter att jag EN gång gjort de stora inköpen som Fiberhusk, Pofiber, massa olika frön, kokosmjöl, Sukrin och annat som håller en stund, så behövs det bara inhandlas när det börjar bli tomt i skåpen. Vilket inte är så ofta då livsmedlen är dryga. Fiberhusk används en msk eller två, kokosmjöl likaså. Det dyraste och odrygaste måste vara mandelmjöl som ingår i många "bröd"-recept, och om det skal bakas något sött tillkaffet, som bärpaj eller så. Jag brukar dock mala egna mandlar. Det blir inte lika  fint som mjöl, men fungerar oftast lika bra till det jag ska göra, men det blir lite luftigare med riktigt mandelmjöl.
Jag provade också en massa livsmedel som jag absolut inte köper idag, som Celsius. Provade Apelsin, Lime och Vilda bär. Celsius är en lågkalori-dryck utan socker, som e SÅ sötsliskig och äcklig. Usch! Dyra är dom också. 
Provade oxå Kung Markattas jordnötssmör, eftersom sambon älskar jordnötssmör. 60kr kostade en burk tror jag. Den står fortfarande i skåpet, 6 månader senare. inte för att den var för söt, klart motsatt. Men den klistrar sig i gommen, konsistensen e konstig och jätteoljig. 
Andra saker som jag kände då att jag inte skulle klara mig utan, som Steviasötad choklad, eller massa olika dyra nötter.  Det inhandlas inte alls idag. Vill jag ha något sött rullar jag ketobollar (recept en annan dag) eller om det ska va nåt extra snacks till helgen blir det fläsksvålar (som också används till panering, recept kommer!).


Så när man lärt sig vad man kan äta, och vad man gillar så behöver det inte bli så dyrt som många tror.
Vi åker ca 1 gång i månaden till Sverige, och då handlar vi också mat för en månad framåt. Grönsaker köps efter att dom behövs, hemma i Norge. Och speciellt kul nu när vi fått en Frukt och Grönt butik i vår lilla håla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar