torsdag 16 oktober 2014

Ostplättar!

Ostplättar tycker jag är det bästa "bröd-substitutet" på lchf.
För det påminner inte om bröd så det triggar inte igång suget på samma sätt som ett bakat med tex mandelmjöl, men smakar fantastiskt gott!
Mitt recept påminner mycket om @majaslchf 's sina ostplättar.

Recept till ca 8 st.

Sätt ugnen på 200°C.

4 ägg
Ca 3.5 dl riven ost
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
1 tsk salt

Jag brukar oxå ha i 1 msk linfrö och lite brödkrydda, men du kan ha tex oregano, andra frön, fetaost, oliver eller vad du nu gillar!

Vispa upp ägg med salt och bakpulver.
Ha i den rivna osten och vispa runt. Här har du även i kryddor, frön etc.
Ha i fiberhusken och blanda ordentligt. Låt stå i några minuter så fiberhusken får svälla.
Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper, jag tar ca 2 msk till en plätt.

In i ugnen i ca 8 min, eller tills de fått fin färg.
Ta ut och låt svalna.
Jag förvarar mina i kylskåpet invirat i bakpappret de gräddades på.

Kan användas som macka, hamburgerbröd, toast, eller bara ätas som den är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar